Historie
Historie Mopedu


V časopise Radmarkt 18.1. 1888 se můžeme dočíst: ...je možné, že i pro kolo bude konstruován lehký motor, nesmí se stát nějakou lokomotivou na silnicích, kde by motor byl výlučným zdrojem energie. Měl by jen sloužit k podpoře síly vynaložené cyklistou. Tedy motor výkonu přibližně jednoho muže, lehce ovladatelný, s pohonnými látkami asi na hodinu jízdy... V té době nebyla ještě jasná celková koncepce motorového jednostopého vozidla. Ale myšlenka motorizovaného jízdního kola nezanikla. Na čas ji zatlačily detailní problémy jako spolehlivé zapalování a karburace.
Dne 25.července 1903 byl zveřejněn popis motorového kola Cyklon.Najeto bylo 8000 km. Tyto kola byly v provozu v manévrech císařské armády již v roce 1902. Byl to veliký úspěch v konstrukci mopedů. Kola IXION dosahovaly rychlosti až 60 km/h.


(obrázek jsem zatím nesehnal)


(obrázek jsem zatím nesehnal)
Převrat v konstrukci mopedu nastal po roce 1945
Československá továrna jízdních kol Stadion vznikla kolem roku 1900.Věnovala se produkci kol a kol s pomocným motorem, moped stadion S1 a S11 byl zkonstruován v roce 1956. A zmodernizován na typ S22 v roce 1960. V roce 1963 již se výroba ukončila. Vyrobilo se pouze pár typu mopedu S23. Mopedy S12 a 21 jsou výjimečné prototypy, pravděpodobně se sériově nevyráběly. Informace o nich jsem žádné nezjistil. Pouze jsem se setkal s tímto označením.








Náš průmysl jednostopých vozidel byl zaměřen spíše na těžší stroje. Teprve na II. strojírenské výstavě v Brně v r. 1956 byl poprvé veřejnosti předveden model československého mopedu STADION a současně též moped JAWETTA. Od té doby už zájem o mopedy neustal. Sériově začal vyrábět mopedy v r. 1957 národní podnik Velo Stadion v Rakovníku. Mopedy JAWA a STADION představují dva naprosto rozličné směry. STADION S1 a S11 jsou zaměřeny na velké výrobní série, nejjednodušší možnou obsluhu a údržbu. Mopedy JAWETTA a STADION S22 jsou určeny pro náročnější jezdce .